Vegetariskt del 2!

Fick en kommentar på mitt första vegatriska inlägg av Malin.
Inte Kusin Malin utan en annan Malin :)

Hon berättade att hon hade bytat ut allt kött utom fisk och fågel mot vegetariska alternativ.
Så jag tänkte at jag skulle förklara lite om de olika vegetarianerna det finns! :)

Det finns tre olika grupper av vegetarianer.
Lakto-ovo-vegetarian
Demi-vegetarian
Vegan
Sen kan vi ju även lägga till Blandkostare.

Lakto-ovo-vegetarian.
Denna gruppen är väl den vanligaste.
Och den som jag tillhör. Lakto-ovo-vgetarianer äter inget kött överhuvudtaget.
Ej heller fisk,skaldjur. Men De äter ägg och oliak mjölkprodukter.

Demi-vegetarian
Det är denna gruppern som Malin tillhör.
Denna gruppen tillhörde även min mamma till en början sedan bytade hon till Lakto-ovo.
Demi-vegetarianer utesluter allt rött kött. Men äter vitt kött, såsom Fisk eller Kyckling.

Veganer
Detta är väl den mest extrema gruppen och jag kan tänka mig at det är lite svårare att vara en Vegan.
Veganer äter absolut ingenting från djurriket.
De äter inget Kött och inte heller ägg eller mjölprodukter. Ingen honung,kaviar eller produkter och produkt tillsatser från djuren.
Tillexempelt: Löpe,Gelatin och Amylas. (används i mjölkbehandling)En riktigt strikt vegan bär heller inte klädesplagg skor, eller assescoarer med mera som är av päls och t.ex Läder.
Inte heller djurtestade grejer.(vilket jag tycker alla borde avstå.)

Blandkostare
Detta är ju de som äter allt. Rött och Vitt kött. Grönsaker. Ägg och mjölkprodukter.
Allt i princip :)


De som väljer Vegetarisk kost måste se till att vi får i oss alla vitamner och mineraler!
B12,Järn,Zink och D-vitaminer bör vi vara extra uppmärksamma på.
Nu i början tar jag tabletter för vegetarianer.
Mitt Liv Vegetarian. Går att hitta på apoteket. Det är nu i början innan man har lärt sig vad man ska äta för att få i sig alla vitaminer!
En verklig positiv grej med vegetabilisk kost är att nästan alla ersättningsprodukter för grädde, mjölk och liknande, är Utan kolesterol.

Detta var allt för denna gången nu måste jag skynda mig innan mitt andra jobbpass börjar, handlas och städadas!

Ta hand om er!
//

Kommentarer :

#1: Petra

Hej!

Har lite svårt att somna så då är jag här istället. =) Så fina bilder. Du är urduktig och har verkligen talang och förmåga att fånga vackra detaljer på bild som man(jag)inte tänker på i verkligheten. Får mig att stanna upp och se mig omkring. Tack. =)

Lakto-ovo..Nja.. Jag har nog en liten egen variant. Jag äter fisk men inte fågel eller något annat kött. Funderar lite på det här med fisk eftersom det innehåller rätt mycket miljögifter. Vissa fisksorter försöker jag låta bli som tex tonfisk och torsk eftersom de håller på att bli utfiskade. Jag försöker även undvika mjölkprodukter. Tillsatser är också sådant som jag inte vill stoppa i mig. Alla dessa färg, smak och konserveringsämnen. Nej tack.

Jag tycker det är bra kämpat av dig. Att det finns en eftertanke i det du gör och hur du lever. Klokt. När det gäller djurhållningen så kan jag liiite tycka att det är ok att äta kött som tex det din pappa får med sig hem från jakten. Det är mer naturligt. Köttet innehåller inga tillsatser och djuret har haft det bra tills det skjuts. Sedan är det en annan diskusion när det gäller vad vi mår bra av att äta. Finns många olika åsikter och undersökningar om det. Jag tror att var och en måste känna efter själv. Det viktiga, tycker jag, är att man väljer bra mat. Ekologiskt och kött från vilt. Gärna närproducerat. Sist men inte minst. Att man gör sitt bästa. Ibland har man varken tid eller ork att följa det man helst vill. Ibland är det gott med onyttig snabbmat eller godis med gelantin (tyvärr)Huvudsaken att man gör så gott man kan så ofta man kan. Detta var dagens moralkaka. Ekologisk och närproducerad. =) Kram och puss.

skriven

Kommentera inlägget här :